Fotoğraf çekmek sülale fertleriyle bilikte fotoğraf çekinmek Harammı

 

Gelen Suâl

Sülale ferleriyle bilikte fotoğraf çekinmek. Esselamü aleyküm.Bir sülalenin fertleri, beraberce, dayıları ile yengeleri ile kuzenleri ile birlikte fotoğraf çektirmesi hususu nasıldır? Lütfen tahsilatlı bir şekilde anlatınız. Caizlik merhalesinden takvasına kadar.

Cevap

Ve aleyküm selâm. Evvela şunu bilmemiz lazım. Birşeyin bizi  şeytanın tuzağına çekemeyecek olması, bizim üzerimizden şeytan bir başkasını tuzağına çekemeyecek anlamına gelmiyor. Sizin irade gösterdiğiniz meseleler bir başkasının helakı olabiliyor. Buradaki ince ayrıntı şudur; Siz resimdeki birine veya birşeye tapacak ilahlaştıracak Râbbe eş tutacak veya kendinizce değerler yükleyecek bir insan değilsinizdir imanınız buna müsade etmeyebilir fakat çocuğunuz oğlunuz veya kızınız bir şarkıcının türkücünün resmini odasına astığın da bir bakıyorsunuz ki Allâh’ı (azze ve celle) anmaktan uzak Hz. Peygamber aleyhisselatu vesselam efendize uymayı, bilerek yada bilmeyerek yobazlık olarak tasvir eden bir evlat sahibi olmuşsunuz.

Şunu diyebilirsiniz, yahu hocam bu devirde resim ve türevleri ile Allâh’a şirk koşacak kimse varmıdır.? Vallahi insanlığın geçmişinde olmadığı kadar şu yaşadığımız zamanda, ekoller akımlar ideolojiler adı altında putlaştırma ilahlaştırma şirk koşma olayları ile iç içe yaşıyor insanlık. En basitinden bakarsanız günümüzde kullanılan sembol ve fiğürler bir yana başta İran Hindistan ve birkaç Arap ülkesi olmak üzere kimi dini liderini boy boy devasa afiş resimler ile şehirlerin meydanlarında sergilerken kimi şehrin her köşesini devasa heykeller ile donatmış durumda. Artık o resimlerdeki o heykellerdeki kişiler amaç edinilmiş durumda. Gaye Allâh’a ulaşmak  Rasülün yolunda olmaktan çıkmış bir halde. Ve bakıyorsunuzki müslüman ülkeyiz diyen bu ülkeler ilahlaştırdıkları bu kimseleri Hz. Muhammed sallallahu aleyhi vesellem efendimizden daha saf daha arı ve hatasız gibi tarifler ile yüceltmekteler.

Demekki resimleştirme günümüzde dahi şirkin temel araçlarından biri olma vasfını koruyor.

Allâhû teâla Nuh suresinde insanların bu gibi durumlarda nasıl şirke meyledebileceği hususunda telkinde bulunur.

Nuh kavminin ilahlaştırıp resimlerini heykellerini yaptıkları kimseler, halkın içinde sevilen insanlardı fakat ölümlerinden sonra ilah edinildiler. İşte bu yüzden kendimize göre önemsemediğimiz haller gün olur bir başkasının imanından olmasına sebeb olur.

Şimdi parantez açalım ve sualinizdeki ”sülalenin fertleri, beraberce, dayıları ile yengeleri ile kuzenleri ile birlikte fotoğraf çektirmesi” hususu üzerine düşünelim. Nuh kavmini şirke götüren sebeblerden birkaçının sizi şehvete götürmeyeceğinin garantisi var mı? Yengeleriniz Kuzenleriniz evvela sizin mahreminiz değil. Birlikte çekindiğiniz resmin size olmasa da sizin neslinizden veyahut yakın akrabalarınız dan biri üzerine şehvet uyandırmayacağının, gıybete sebebiyet vermeyeceğinin, gayrımeşru dolandırıcılık gibi bir işte kesilip biçilip kullanılmayacağının dahi garantisi varmı? Örnekler çoğaltılabilir GAYB’ı ancak Allâh azze ve celle bilir.

Başlarken ne dedik belki siz şeytana uymayabilirsiniz fakat şeytan sizin üzerinizden bir başkasını kendine uydurabilir. Bir resimdir deyip geçiştiremiyoruz çünkü doğduğumuzda güçsüz doğan gençliğe erip güçlü olan yaşlılığa geldiğinde akli ve bedeni olarak gücünü yitirmeye başlayan ve en nihayetinde kabir yurduna varan bizlerin fikri ve hissi nasıl bir değişkenlik göstereceğinin dahi gerek güçsüzlük güçlülük ve tekrar güçsüzlük bağlamında olduğu gibi çevremizde gelişen olayların etkisi ilede nasıl bir tavır nasıl bir karar alacağımızın garantisi yoktur.

Bugünki düşünceniz ile yahu nolacak hocam onlarda benim canım ciğerim diyebilirsiniz fakat ne ile imtihan olunacağınızı bilir gibi konuşmuş olursunuz.!

Resim çizmenin (canlı resmi) helal olduğunu söyleyen hiçbir alim olmamıştır çünkü bu husus bizatihi Peygamber efendimizin defaatle caiz görmediği bir durumdur.

Helak olan kavimlere ve özellikle cahiliye dönemine baktığımız zaman o insanların birşeyleri tasvir edip şirke düştüklerini görmekteyiz. Hz. Peygamber efendimiz aleyhisselatu vesselam’ın resmini çizmek isteyen kişilere ise müsade etmediği gibi bu işle uğraşanlara da uğraşmamaları yönünde nasihatte bulunduğunu görmekteyiz.

Diğer yönüyle faydalı ilim öğrenmenin icra etmenin ise dinimizde önü açıktır. Devlet kurumlarının kişilerin resimleri üzerinden güvenlik ve sunduğu hizmetleri tanılama ve suçluların teşhisin de kullanılması gibi bazı durumlarda kişinin iffetini zedelemeyecek şekilde kişinin resmini kullanması alimlerin caiz gördüğü  bir durumdur.

Sualinize bianen takıldığınız bir nokta var ise evvela İhsan Şenocak Hocamızın cevapta yer alan videosunu izlemenizi  ve yinede konu hakkında anlaşılmayan bir durumu sormanızı rica ederim. Allâh’a (celle celâlühu) emanet olunuz.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ
Positive SSL