Ramazan ayı ne değildir

1-İftar Ayı Değildir
Ramazan ayı, dünya nimetlerini elinin altında bulundurduğu hâlde,
Rabb’inin emri olduğu için yemeyen-içmeyen, şehvetlere karşı sabır
imtihanını kazanmaya gayret eden mü’minlerin ayıdır. Abartılı bir israf
şovuna dönüşen iftar sofraları Rabbani niteliği olmayan sofralardir.
Bir saat sonraki teravih namazını kılmakta zorlanacak hâle getiren bir
iftar sofrası Ramazana ait değildir. Ramazandan önce mü’minlerin kerih
gördüğü müsrif harcamaları Ramazanın gölgesinde mübahlaştırmak
hatalıdır.
Ramazan bir açlık terbiyesi iken, onu açlık edebiyatına dönüştüremeyiz.
Dün alkol tüketilen otellerde bugün iftar sofralarının kurulması, bunun
adının da Allah rızası için iftar vermek olması en azından gülünçtür.
Müslümanlar iftarlarına sahip çıkmalıdır. lçilip içilmeyeceği, yenilip
yenilmeyeceği şüpheli olan şeylerle iftar sofrasına nasıl oturulur?
Iftarımızın, birilerinin bütçelerini doldurmalarına alet edilmesinden,
Ramazan gününde yemek yenmesi kadar tiksinmeli ve buna karsi tepkili
olmalıyız. Sahur ayidır, oruç ayıdir.
Bizim iftara gösterdiğimiz hassasiyet sahurdadir. Orucun başlangicı
sahur yemeği, bitişi iftardır. Bitişi olan iftara gösterilen ilgi, başı olan
sahura gösterilmiyorsa bunun anlattiğı şey hoş değildir. Oruç ayı
Ramazan, iftar ayına dönüşmemelidir. iftar, kelime anlamı ile dahi yanlış
kullanılmaktadır. Iftar sadece açış yapma anlamındadır.

2-İsraf Ayı Değildir
Mal ve vakit israfı zamanların hiçbirinde hoş değildir şüphesiz. Hele hele
Ramazan ayi mal ve vakit israfı için asla uygun değildir. Tüketilemeyip
atilan gidalar, bir selamlaşma- hatır sorma bahanesi ile tüketilen saatler,
ömürler Ramazanin heder edildiğini gösterir. Mutfak masraflarının
-yenen yemek öğününün ikiye düşmesine rağmen- artması neyin
göstergesi olabilir?
Gece yarım saat azaltıilmiş uykudan ötürü saatlerce uyku ilave etmek,
gündüzleri uyku ile çarçur etmek Ramazanla çelişen şeylerdir. Malda ve
vakitte israf varken Ramazan, dibi delik bir kovaya dönebilir.
Zühd ve bereket ayıdır.
Gida tüketimini. ikinci dereceden olan ihtiyaçlar listesini azaltma, ahiret
âlemine hazırlanma zamanıdır. Malmiz ve zamanımız bereketlenmelidir.
Onceki on bir ayda yapamadıklarımızı, yapabilme imkâni ve vakti
oluşturmalıyız. Kadınlarımızın en mübarek günleri mutfaklarda ve
bulaşık yıkamada geçmemelidir.
Mü’min bir erkek sıcak bir pide kuyruğunda vakit harcamamalidır.
Malımız, vaktimiz, ibadetimiz, şuurumuz, uhuvvetimiz
bereketlenmelidir. Ramazan ayına başlangıçtaki kimliğimiz ve değerimiz
değişmiş olarak Ramazandan çıkmaliyiz.

3-Gerginlik Ayı Değildir
Oruçlu olduğu için sinirlenen, esip gürleyen, vurup kıran Müslüman
hatalidır. Iftara yetişemediği için, teravihi kaçırdiği için kul hakkı ihlal
eden, ahlaki olmayan sözler sarf eden mü’min Ramazanını harcayan
mü’mindir. Aile bireylerini rencide eden, iş arkadaşlarını, mescit
dostların kıran mü’nin. imtihanını riske sokan mü’mindir. *Ramazanda
sinirlenen’ diğer zamanlarda ise sabirlı Müslüman, doğrulannması zor
iddiaların sahibidir. Orucu bozan içecekler ve yiyecekler gibi, sözler de
sakıncalılar listesinde olmaldır.
Tahammül ayıdır.
Sadece açlığa değil, nefsin kabardığı her şeye tahammül gösterme
ayıdır. Dile, ele, göze, cebe hâkim olabilmektir. Diyebileceği hâlde
dememek, yiyebileceği hâlde yememek kadar önemlidir. Sahurla iftar
saatindeki Ramazan ve oruç ciddiyetini gün ortasında da
sürdürebilmek, Ramazan ruhu ile yaşamanın göstergesidir.
Ramazan sabrın kolay olmadığı bir zaman dilimi olabilir. Çünkü o, diğer
zamanların hiçbirinde elde edilemeyen sevap ve bereket kaynaklarını
jhtjva etmektedlir. Gülü seven dikenine katlanmasıni bjlmelidir.
Tahammül etmek zorundayıZ: Günahlardan kaçınmanın zorluğuna,
ibadetlerin eda edilmesindeki ağırlığa, mal, çocuk ve bedenlerimize
isabet eden belalara, ÜmmetiMuhammed’in yaşadığı afetlere tahammül
etmesini bilmek gerek.

4-Seyahat Ayı Değildir
Şehir şehir, cami cami dolaşmak Ramazanla bağlantısız işlerdendir.
Adeta Müslümanlar için tatil ve gezi sezonuna dönüştürülmüş bir
Ramazan anlayişi ruhsuz ve ihlassız bir anlayıştır.
Camileri büyüklüklerine veya tarihiliklerine göre ölçüp gezmek, onun
türbesini bunun eserini resimlemek Allah’ın ibadet olarak saydığı
işlerden olmadığına göre mü’min, Ramazanın bereketli anlarını
gezilerde, ziyaretlerde harcamamaya özen göstermelidir.
Ramazan ayında hangi sokaklarda, hangi trafikte gezilebilir ki göz, kulak
ve dil afete düşmüş olmasin? Oyleyse..
Itikâf nere gezi nere?
Ramazanda tavsiye edilen itikâftir. Itikâf da camiye kapanmaktır.
Camiye kapanmakla camileri gezmek aynı değildir. Ramazanda tavsiye
edilen tek gezi umredir. ReklamsizZ, riyasız güzel bir umre büyük bir
ibadettir.

5- Tamamı Bir Aydır
Ilk günlerini heyecanla karşılayıp, henüz onun bayrami gelmeden yarıda
bırakıvermek, hız kesmek, ibadetleri ve kaçınılması gereken şeyleri
sulandirmak en azından başlamak ama bitirememektir.
Son günlerinde gevşemek, alişveriş gibi bir maksatla bile olsa, şeytanın
en keskin tuzaklarının kurulu olduğu çarşılarda o mübarek saatleri
tüketmek daha sonra esef edilecek hatalardır. Çocuklar için bayramlık
adı altında büyüklerin bayramı harcanır mi?
Sonu başından değerlidir; sevap deryası sonundadır!
Bunun için son on gününü ilk on gününden daha heyecanlı ve daha
umutlu geçirmek esastır. Ne bayram alışverişine, ne de geziye feda
edilebilecek bir tek saat olmamalıdır. Her gecesi yeni bir umut, her
sabahı yeni bir güneş vaktidir.
Ilk gününe göre son demlerinde heyecan kaybını, içimizi istila eden
günahlardan arınamamışliğımızın Ramazana etkisi olarak anlayabiliriz.
Illa bir bayram alışverişi gerekli ise onu Ramazandan önce bitirmek
akillıca bir iş olur.

6- Namazı, Gevşek Bir Namaz Değildir
Teravih başta olmak üzere Ramazan ayında -çok namaz kilinıyor diye-
namazin genel kuralları gevşetilemez.
Eğer Ramazan mümin için hassasiyeti yüksek bir ay ise, mü’minin
ibadetlere bakan gözü, ezanı duyan kulaği, okuyan dili o hassasiyete
göre görmeli, duymalı ve konuşmalidır.
Teravih gece kıyamıdır.
Heba edilmemelidir. Mümkünse hatimle kılinmalidır. O mümkün değilse
iyi kıraati olan bir imamın arkasında ve namaz gibi kılınmalıdır.
Teravihlerin heba edilmesi bir nedamet kaynağıdır.

7- Kadir Gecesi Şans Oyunu Değildir
Önce Kadir Gecesini belirli bir güne sıkıştırdılar. Hâlbuki o Ramazanın
içinde saklı bir hazine idi. Sonra da o geceyi, insanların kendi
kafalarından oluşturdukları törenler ve ibadet kılıflı gösterilerle eritip
götürdüler.
Kadir Gecesi bir şans oyununa döndü. Bir simit çeşidi ile ihya edilir(!)
oldu. Yarına tesiri olmayan, sadece geçmişi akladığına inanılan bir Kadir
Gecesi üretildi. Neredeyse Kadir Gecesi müziği bile icat edilecek hâle
geldi
o bir istiğfar gecesidir, dönüşüm gecesidir.
Kadir Gecesinin bize bağışlanmasınin nedeni günahlarımızdan arinma
umudumuzdur.
O gece -ki Ramazanın bütün geceleri Kadir Gecesi olma ihtimalini taşır-
Allah’a dönüş yapma kararı verdiğimiz, Kur’an ve Sünnet’e aykırn
hareketlerimizden kurtulduğumuz, kul haklarından arındığımız gece
olmalidır.
Ramazanın 27. gecesinde bizi gelip bulan bir Kadir Gecesi değil, bizim
bütün Ramazan boyunca peşinde koştuğumuz Kadir Gecesi bir ömre
bedel gecedir.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ
Positive SSL